ANTİFİRİZ NEDİR VE NE İŞE YARAR ?

Tüm otomobil ve ticari araçların motorundaki su moleküllerinin donmasını ya da aşırı ısınmasını önleyen antifriz, ısı transferi yapabilen kimyasal bir karışımdır. Antifriz genellikle donmayı önleyen bir karışım olarak kullanılsa da, antifriz nedir sorusunun yanıtında aslında ürünün yaz aylarında da kullanılmasına işaret eden özellikler vardır. Çünkü bu karışım, motordaki donmayı engellediği gibi aşırı sıcaklığı ve kaynamayı da önler. Tıpkı motor soğutma sıvısı olarak bilinen sıvıların aynı zamanda korozyondan korunmayı sağlaması gibi. Hava sıcaklığının yıl içinde çok düşük ve çok yüksek derecelerde seyrettiği bölgelerde bu nedenle her mevsim farklı yoğunluktaki ürünler kullanılır. Peki yaşadığınız şehrin iklim koşulları nasıl olursa olsun motorunuz için hayati önem taşıyan antifriz ne işe yarar? Kullanılmadığında motorunuzun ve aracınızın performansını nasıl etkiler? İşte tüm özellikleri ve farklı renkleriyle otomobil kullanıcılarına sunulan antifriz hakkında bilmeniz gerekenler…

Antifrizin Önemi

Araç motorları, yüksek sıcaklıklarda çalışırken soğutma sistemi sayesinde aşırı ısınmalarını önler. Antifriz, bu sistemin temel bir bileşenidir. İşte antifrizin önemli görevleri:

  1. Motor Koruma: Antifriz, motorun donmasını önler ve soğutma sistemini korur. Özellikle kış aylarında donma motorun hasar görmesine neden olabilir.

  2. Isı Dengeleme: Antifriz, motorun sıcaklık kontrolünü sağlar. Aşırı sıcaklık, motorun aşınmasına ve performans kaybına yol açabilir.

  3. Korozyon Önleme: Antifriz, soğutma sistemindeki metal parçaların korozyonunu önler ve böylece sistemin ömrünü uzatır.

  4. Su Kaçağını Önleme: Antifriz, suyun buharlaşmasını ve sistemi terk etmesini engeller, böylece su seviyesini sürekli olarak kontrol etme ihtiyacını azaltır.
     

    Antifriz ve soğutma sıvısı aynı şey midir?

    "Antifriz" ve "soğutma sıvısı" terimleri genellikle birbirinin yerine kullanılır, ancak bu doğru değildir. Antifriz, motor soğutma sıvısının bir bileşenidir. Soğutma sıvısının antifriz ve su karışımı olduğunu söylemek daha doğrudur.

    Bir motoru serin halde tutmak için tek başına su yeterli değildir. Yanmadan açığa çıkan ısı sonunda kaynamaya neden olur. Yaz aylarında, su tek başına buharlaşabilir ve kışın ise donarak işe yaramaz hale gelebilir. Çoğu otomobil üreticisi, radyatörünüzde bir 50/50 oranında su ve antifriz karışımı kullanılmasını önermektedir.
     

    Antifriz neden değiştirilmelidir?

    Aracınızdaki tüm sıvılar gibi, antifriz de zamanla işlevini yitirir ve sonunda daha asidik hale gelir. Bu, radyatöre ve su pompası, hortumlar, termostat ve radyatör kapağı gibi diğer önemli soğutma sistemi bileşenlerine zarar verebilecek şekilde korozyona neden olur.

    Radyatörünüzde pas, kir ve diğer zararlı partiküller de birikebilir. Bu gibi kirleticiler antifrizlerin motor sıcaklığını düzenleme kapasitesini tehlikeye atacaktır. Bu, motorun aşırı ısınmasına, bir motor bloğunun ve hatta silindirine giden bir piston kaynağının çatlamasına yol açabilir.

    ANTİFİRİZ RENKLERİ NE ANLAMA GELİR ?
    Antifriz aslında renksiz bir sıvıdır. Fakat birçok farklı sebepten dolayı değişik renklerde satışa sunulur. Renkli olmasının başlıca sebebi, normal sudan ayırt edilebilmesidir. Öyle ki olası bir sızıntıda araç sahibinin durumu renge göre anlayabilmesi mümkündür. Dolayısıyla antifriz renkleri, kalite gibi konularda fikir vermez.
    Üreticisine bağlı olarak renkli antifrizler içerikle ilgili fikirler verebilir. Örneğin yeşil antifriz inorganik, pembe antifriz ise organik olma özelliği taşıyor olabilir. Yine de ne renk olursa olsun bu bilgiler için ürün etiketini okumak şarttır.
    Satın alma ve kullanma sırasında renkten ziyade antifrizin çeşidine bakmak gerekir. Peki, antifriz çeşitleri nelerdir, içerikleri nasıldır?

    İNORGANİK ANTİFİRİZ
    İnorganik antifriz, motor soğutma sisteminin parçalarını koruyan fosfat ve silikat maddelerini içerir. Hem demir hem de alüminyum parçaları koruyabilmesinden dolayı bu tür antifrizlerin kullanımı yaygındır. Fakat uzun süre kullanılmadığı takdirde koruyucu maddeler çöker ve antifrizin koruma özelliği önemli oranda düşer. Bu nedenle periyodik olarak değiştirilmesi gerekir.

    ORGANİK ANTİFİRİZ
    Organik antifriz, fosfat ve silikat gibi maddeleri içermez. Bundan dolayı kullanım ömürleri de inorganik antifrize göre çok daha uzundur. Fakat bu maddeleri içermediği için korozyon önleme kabiliyeti düşüktür. Motor soğutma sistemine nüfuz ederek uzun süreli koruma sağlar.

    NİTRİTLİ ORGANİK ANTİFİRİZ
    Nitrit ve molibdenyum gibi maddeler içeren nitritli organik antifriz, yoğun kullanılan araçlar için özel olarak geliştirilmiştir. Bu antifrizin kullanım ömrü neredeyse 1 milyon kilometreye kadar uzayabilir. Dolayısıyla sürekli çalışır vaziyette olan otobüs, tır, kamyon, iş makinesi gibi ticari araçlar için uygundur.

    HİBRİT ORGANİK ANTİFİRİZ
    Hibrit organik antifriz, inorganik ve organik antifrizin karışımı gibidir. İçerisinde fosfat yoktur fakat silikat vardır. Çeşme sularının sertliğine daha iyi uyum sağlayabilmesi amacıyla geliştirilmiş bir antifriz çeşididir.